Wat is nu eigenlijk SEO en is dit voor een beginnend ondernemer belangrijk?
Je hebt misschien in één of ander management tijdschrift of computermagazine al het één en ander gelezen over SEO of zoekmachineoptimalisatie. Sommigen noemen het soms wel de oneindige strijd naar aandacht van Google, en dat dat is het eigenlijk wel een beetje. Want je kan de mooiste website ter wereld maken, maar als niemand hem vindt, dan ben je er aan voor de de moeite. Vergelijk het met een handtassen-luxemerk dat zich vestigt in een achterbuurt. Weinigen onder u zouden dit bedrijf een kans op slagen geven? En terecht.
Dit betekent dat je je website zo moet concipiëren of verbeteren dat de zoekmachine je website beter kan vinden en vooral kan lezen. Zo lieten in het verleden nogal wat bedrijven grafisch schitterende websites maken in Flash, maar geen enkele zoekmachine kon deze beelden interpreteren en daar sta je dan. Je website wordt niet gevonden. Zoekmachine-optimalisatie of SEO is niet zo maar een klein lijstje van te volgend procedures en dan komen we er wel. Neen.
Content is belangrijk!
Er bestaan tientallen blogs over maar naar ons inzien en ook volgens de richtlijnen van Google is de kwaliteit van je inhoud zeer belangrijk. En dat is in feite niet zo moeilijk om te meten. Als de gemiddelde bezoeker na 1.5 seconden terug weg surft vanop je pagina, dan is je website misschien niet zo interessant. Als de lezers je telkens je webpagina van boven tot onder leest, dan lijkt je pagina me al veel interessanter.
En internetgebruiker anno 2019 is verwend. Hij verwacht naast foto’s, ook detailfoto’s, handleidingen om te downloaden, kortom een maximale mogelijkheid tot informatievergaring.
In het vakjargon spreek men van “Content is King”. Zonder een interessante content wordt zoekmachineoptimalisatie zeer moeilijk.
Ook links naar je website vanuit sociale media zoals facebookis interessant en zal voor een betere ranking zorgen, waar verwacht er ook geen wonderen van. Dank maar aan de shares en likes van deze wereld.
Wat is ranking?
Ranking is de positionering in de resultaten van de zoekmachines. Een potentiële klant typt in de zoekmachine een zoekwoord in en dan verschijnt jouw website op een bepaalde plaats.
Een ranking op de de eerst pagina van Google is belangrijk, de tweede pagina kan ook nog in mindere mate klanten opleveren, maar niemand klikt door tot de achtste pagina.
Deze ranking is een statisch geven. het is niet omdat je vandaag op 1 staat, dat dat morgen ook zo is. Of als je voor desktopgebruikers op 1 staat, dat dan dit ook zo is voor mobile gebruikers. Ok heb je sowieso verschikken tussen de zoekmachienen? een fabtastisch resultaat op Google is geen garantie voor een goed resultaat in een zoekmachine zoals Bing (Microsoft)
In WordPress geven handige plugins zoal Yoast www.yoast.com/ je de mogelojkheid om foutloos metatags toe te voegen. Metatags zijn kleine stukjes tekst die worden toegevoegd specifiek voor zoekmachines. Bijvoorbeeld de welgekende ‘meta description’ die mee in het zoekresultaat verschijnt.
Gebruik ook de gratis Google Search Console. Dze software geeft je al heel veel informatie over je website en suggereert vaak verbeteringen.
Mededeling:
Onze agenda zit helaas volgeboekt. Om ons bestaand cliënteel maximaal bij te staan, aanvaarden we voorlopig geen nieuwe klanten, waarvoor onze excuses.