SEO – Zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimaliation of zoekmachine optimalisatie

SEO

Zoekmachine optimalisatie is het toepassen van verschillende technieken om de vindbaarheid van je bedrijfswebsite in de zoekmachines (voornamelijk Google) te verbeteren. Enerzijds zijn er de gesponsorde links met advertenties (AdWords-advertenties) die klanten kunnen opleveren, maar anderzijds is een goed scoren in natuurlijk ranking (ook wel organische ranking genoemd) belangrijk. Heel wat potentiële klanten die op zoek zijn naar een product zijn immers slim genoeg om te beseffen dat de eerste (adverterende) resultaten in Google “gekocht” zijn. Er staat trouwens netjes ADV van advertentie bij. 

Daarbij komt dat een Google advertentie als u in een competitieve markt zit, vrij duur is, en dat is zacht uitgedrukt. Een goede SEO strategie is een veel betere lange termijn strategie al duurt het behalen van goede organische tijd. En ondernemers zijn nu niet de meest geduldige personen. 🙂

Basisregel 1 voor SEO : vindbaarheid

Het belangrijkste voor SEO is er voor te zorgen dat de website gemakkelijk kan gevonden worden door de zoekmachines. In vaktermen gemakkelijk kan worden gecrawd door de zoekmachnes. Het is belangrijk dat de structuur van de website duidelijk is voor de zoekmachines. Voor een website met 3 pagina’s is dat niet zo moeilijk, maar voor een website met duizenden pagina’s is dat al een heel pak moeilijker.
Verzorg je sitemap. (sitemap.xml of aanverwant). Een sitemap (in het Nederlands siteplan) is een pagina die de structuur en links van je website bevat. Dat is handig voor Google, want dan moet de zoekmachine zelf minder op zoek en het zal de ranking versnellen. Maar maak sitemaps ook niet te groot. Google leest maar tot een bepaald aantal karakters. Hoeveel dat is een geheim.

Basisregel 2 : responsive website

Anno 2019 moet je website volledig responsive zijn. Dit wil zeggen dat je pagina’s netjes worden weergegeven ongeacht op wel toestel je website wordt bekeken, Hoge resilutie schermen, laptops, tablets en smartphones. Geen compromissen meer.

Neem de de bovenstaande afbeelding. Op een bepaald moment is ze niet goed leesbaar als je je browser smaller maakt of de website op een smartphone bekijkt. Daarom verandert ze in een andere afbeelding. Is dat dubbel werk? Ja, maar het moet.

Basisregel 3 : je moet ook iets te vertellen hebben

Gebruikers wensen informatie, veel informatie. Dit noemen we content. En deze content moet ook zinnig zijn, niet gekunsteld lang. Anders surfen gebruikers van je website zo weer weg.

Neem als fictief voorbeeld de website van een traiteur. 10 jaar geleden diende een website vooral om de basisgegevens zoals adres, contactgegevens, enz.te vermelden. Die tijd is voorbij. Een potentiële klant zoekt informatie die een meerwaarde is, wil inkijk in je activiteit en vooral een idee vormen of dat wat hij of zij zoekt beter bij je kan aangekocht worden en niet bij een ander. Hij wil foto’s van de keuken zien. Weten of je producten vers zijn of van waar ze afkomstig zijn. Heb je glutenvrije producten, enz. Een potentiële klant zal anno 2019 niet meer telefoneren, maar verwacht dat deze voor hem belangrijke informatie op je website staat. Dit zorgt dat het bepalen van wat er op je website staat een belangrijke taak is. Een taak die je niet enkel aan een externe webmaster kan overlaten, maar maar vooral zeer goed moet worden besproken. De website op zichtzelf maken is met CMS-producten zoals WordPress het gemakkelijkste stuk. Alle informatie die op je website moet staan het moeilijkste, waar een verantwoordelijke binnen het bedrijf veel tijd moet uittrekken. Hoe meer tijd je in je website steekt, hoe beter het lange termijn resultaat zal zijn.

Basisregel 4 : besteed aandacht aan je foto's

Met alle respect voor de kracht van camera’s van smartphones, gebruik hoogstaande professionele foto’s van producten, je bedrijf enz. Een beroepsfotograaf kost geld, dat is zo. Maar om een etalage in te richten, gebruiken bedrijven ook vaak een etalagist(e). Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Meer en meer gebruikers bekijken het tabblad afbeeldingen in Google om iets te vinden, zeker als ze niet weten hoe een product juist noemt.

Basisregel 5 : leer werken met Google Seach Console ( ex-Webmaster Tools)

Stel als zaakvoerder of CEO binnen je bedrijf iemand aan die leert omgaan met Google Search Console. Google stelt deze tool ter beschikking. Maak er gebruik van. Laat het niet over aan een webdesigner, maar aan iemand die je bedrijf door en door kent.

Link : https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Zo kan je ook uitzoeken wat mensen leuk of interessant vinden op je website en gebruik dat als leidraad om verder te werken of je site uit te breiden. Analyseer en optimaliseer, zo simpel is het.

Mededeling:
Onze agenda zit helaas volgeboekt. Om ons bestaand cliënteel maximaal bij te staan, aanvaarden we voorlopig geen nieuwe klanten, waarvoor onze excuses.